Bon energetyczny 2024 to kolejna odsłona rządowego wsparcia gospodarstw domowych mierzących się ze zwyżkami kosztów ogrzewania. O jednorazowe świadczenie wnioskować można już od 1 sierpnia, a czynnikiem decydującym o przyznaniu bonu są przede wszystkim dochody. Kto może otrzymać bon energetyczny? Ile wynosi bon energetyczny w 2024 roku? Do kiedy i jak złożyć wniosek? O tym w poniższym wpisie.
Co to jest bon energetyczny?
Bon energetyczny 2024 to jednorazowe dofinansowanie przeznaczone dla gospodarstw domowych, które pomaga w pokryciu kosztów energii elektrycznej. Jest to forma wsparcia finansowego od państwa, mająca na celu odciążenie budżetów domowych w kontekście rosnących cen energii.
Kto może skorzystać z bonu energetycznego w 2024 r?
O bon energetyczny mogą wnioskować wszystkie gospodarstwa domowe, które spełnią warunki dochodowe:
- Gospodarstwo jednoosobowe: miesięczny dochód netto nie przekracza 2500 zł
- Gospodarstwo wieloosobowe: miesięczny dochód netto na osobę nie przekracza 1700 zł
W przypadku przekroczenia tych limitów dochodowych istnieje możliwość skorzystania z bonu dzięki zasadzie “złotówka za złotówkę”, która obniża wysokość bonu o kwotę przekraczającą dochód. Oznacza to, że jeśli dochód gospodarstwa dwuosobowego wynosi łącznie 3500 zł (100 zł więcej), to wartość bonu zostanie pomniejszona właśnie o 100 zł.
Ile wynosi bon energetyczny 2024?
Kwota bonu energetycznego 2024 zależy od liczby osób w gospodarstwie domowym oraz od tego, czy główne źródło ogrzewania jest zasilane energią elektryczną:
1. Bez ogrzewania elektrycznego:
- Gospodarstwo jednoosobowe: 300 zł
- Gospodarstwo 2-3 osobowe: 400 zł
- Gospodarstwo 4-5 osobowe: 500 zł
- Gospodarstwo powyżej 6 osób: 600 zł
2. Z ogrzewaniem elektrycznym (zgłoszonym do CEEB):
- Gospodarstwo jednoosobowe: 600 zł
- Gospodarstwo 2-3 osobowe: 800 zł
- Gospodarstwo 4-5 osobowe: 1000 zł
- Gospodarstwo powyżej 6 osób: 1200 zł
Gdzie złożyć wniosek o bon energetyczny 2024?
Wniosek o bon energetyczny 2024 można złożyć na kilka sposobów:
- w aplikacji mObywatel,
- na stronie gov.pl,
- na stronie epuap.gov.pl,
- stacjonarnie w urzędzie gminy w miejscu zamieszkania.
Jakie dokumenty są potrzebne do złożenia wniosku?
Aby złożyć wniosek o bon energetyczny 2024, należy przygotować następujące dokumenty i informacje:
- Login i hasło do profilu zaufanego lub e-bankowości oraz telefon komórkowy.
- Dane wszystkich członków gospodarstwa domowego, w tym: Imię i nazwisko, numer PESEL lub numer dokumentu tożsamości (w przypadku braku numeru PESEL)
- Dane kontaktowe, takie jak: Adres e-mail (jeśli chcemy otrzymać informację o przyznaniu dofinansowania drogą elektroniczną), Numer telefonu (do kontaktu z urzędem)
- Numer rachunku bankowego lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, na który mają zostać przekazane środki.
- Dokumenty potwierdzające dochody członków gospodarstwa domowego (opcjonalnie): Mogą to być np. zaświadczenia o dochodach, PIT-y, umowy o pracę, odcinki z wynagrodzenia, zaświadczenia o świadczeniach socjalnych itp.
W przypadku składania wniosku przez aplikację mObywatel część danych może być automatycznie uzupełniona, co ułatwia cały proces.
Jak złożyć wniosek o bon energetyczny 2024 online?
Jeśli nie chcesz składać wniosku o bon energetyczny 2024 stacjonarnie oraz nie masz aplikacji mObywatel, wniosek o bon możesz w kilku krokach wysłaś na stronie gov.pl. Poniżej kompletny przewodnik, jak złożyć wniosek o bon energetyczny 2024.
Krok 1. Zaloguj się na stronie gov.pl
Pierwszym krokiem, który musisz wykonać, by złożyć wniosek o bon energetyczny, jest wejście na stronę gov.pl i zalogowanie się do swojego konta.
Krok 2. Wybierz metodę logowania
Na Twoim ekranie pojawi się opcja wyboru metody logowania. Kliknij tę, której używasz do załatwiania innych spraw urzędowych.
Krok 3. Wypełnij formularz
Po zalogowaniu na Twoim ekranie pojawi się wniosek, który musisz wypełnić. Zacznij od podania swoich danych osobowych. Część z nich będzie uzupełniona automatycznie na podstawie informacji z Twojego konta gov.pl.
Niezbędne jest także podanie danych innych osób wchodzących w skład Twojego gospodarstwa domowego (dzieci, małżonek, rodzice, etc.).
Upewnij się, że dane są poprawne i kliknij “dalej”.
W kolejnym kroku musisz wybrać źródło ogrzewania. Jeśli jest to energai elektryczna (ze zgłoszeniem do CEEB), zaznacz checkboxa. W innym przypadku po prostu kliknij “dalej”.
W kolejnej części wniosku o bon energetyczny zostaniesz poproszony o wskazanie informacji, ile osób wchodzi w skład Twojego gospodarstwa domowego. Do wyboru są dwie opcje: gospodarstwo jednoosobowe lub wieloosobowe. Zaznacz zgodnie z prawdą i kliknij “dalej”.
Po przejściu na kolejną stronę wniosku musisz wybrać, gdzie były odprowadzane składki w 2023 roku. Do wyboru masz: ZUS, KRUS, Inny podmiot lub “brak”. Niezbędne będzie także wskazanie informacji o uzyskanych w poprzednim roku dochodach. Gdy wypełnisz wszystkie pola, przejdź dalej.
W tej części wniosku o bon energetyczny 2024 możesz załączyć dokumenty potwierdzające Twoje dochody w poprzednim roku. Dobrym rozwiązaniem będzie złożony PIT lub zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o pozyskanych dochodach.
Po uzupełnieniu wszystkich niezbędnych pól wybierz urząd, do którego adresujesz swój wniosek. Może to być Twój urząd miasta lub gminy. Gdy to zrobisz, zaakceptuj wszelkie niezbędne oświadczenia i kliknij “wyślij wniosek”.
Gotowe! Właśnie wysłałeś wniosek o bon energetyczny 2024. Jeśli urząd przyjmujący będzie miał pytania, skontaktuje się z Tobą drogą mailową lub telefoniczną.
Wniosek o bon energetyczny 2024 PDF
Jeśli nie chcesz składać wniosku drogą elektroniczną, poniżej dostępny jest oficjalny wzór wniosku o bon energetyczny 2024, który po wypełnieniu musisz przedłożyć w odpowiednim urzędzie miasta lub gminy.
Terminy składania wniosków o bon energetyczny
Wniosek o bon energetyczny 2024 możesz złożyć wyłącznie w terminie od 1 sipernia 2024 r. do 30 września 2024 r. Bez względu na to, czy składasz go online, czy też stacjonarnie w urzędzie, termin ten jest nieprzekraczalny.
Opracowanie: Money Wire. Źródła: gov.pl